Kilka lat temu Związek Banków Polskich stworzył mobilną aplikację o nazwie Dostępny Bankomat. Jej zadaniem miało być dostarczanie klientom różnych banków informacji na temat lokalizacji najbliższych bankomatów, oraz ewentualnych udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, w jakie zostały one wyposażone. Sprawdźmy więc, czy to się udało.
O aplikacji
W opisie samego programu możemy przeczytać:
Aplikacja „Dostępny Bankomat” to bezpłatna usługa, która umożliwia wszystkim użytkownikom sieci dostęp do bazy bankomatów z udogodnieniami dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, narażonymi na wykluczenie finansowe. Łatwa w obsłudze, intuicyjna i w pełni funkcjonalna Aplikacja „Dostępny Bankomat” ułatwia użytkownikom zlokalizowanie urządzenia i umożliwia skorzystanie z usług bankowych. Likwiduje ograniczenia i zwiększa dostępność do usług finansowych osobom z różnymi potrzebami. Stworzona baza informacji na temat bankomatów – ich lokalizacji i przystosowań – umożliwia osobom z niepełnosprawnościami większą aktywność i samodzielność. Baza zawiera bankomaty z takimi udogodnieniami jak: klawiatura numeryczna z oznaczeniem w alfabecie Braille’a, tryb dla osób z niepełnosprawnością wzroku po naciśnięciu klawisza 5, opis elementów urządzenia w brajlu, tryb kontrastowy, system komunikacji głosowej (wejście/gniazdo słuchawkowe), możliwość dokonania transakcji bez użycia karty (np. BLIK, autoryzacja kodem mobilnym banku czy telefonem z systemem NTF, itp.), możliwość transakcji zbliżeniowych, dotykowa klawiatura/dotykowy ekran, podjazd i przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach.
Funkcje dostępne z poziomu aplikacji obejmują:
- dostęp do listy bankomatów z opcją wyszukiwania według lokalizacji, udogodnienia i banku,
- dostęp do bazy banków,
- możliwość zgłoszenia awarii bankomatu z automatycznym wskazaniem lokalizacji.
Aplikacja została przygotowana w sposób zgodny ze standardem dostępności i gwarantuje najwyższy poziom współpracy z technologiami asystującymi.
Dostępność
Zacznijmy od końca, czyli dostępności samej aplikacji. I tu z prawdziwą przyjemnością mogę napisać, że nie mam zastrzeżeń. Niektóre rozwiązania mnie dziwią, jak np. użycie przycisku zamiany standardowego widoku na taki z wysokim kontrastem. W końcu takie rzeczy oferuje sam system, ale osobiście traktuję to jako dodatkowe udogodnienie.
Użyteczność
Użyteczność w kontekście obsługi aplikacji. Tu już jest nieco gorzej. Wszystkie 3 przyciski znajdujące się na głównym ekranie, tj. Lokalizacja, Udogodnienia i Bank, de facto prowadzą do tego samego formularza. W efekcie spokojnie można by je wyrzucić, a na ekranie głównym od razu umieścić formularz, zawierający wszystkie opcje wyszukiwania. Zawsze to kilka kliknięć mniej.
Działanie
Aplikacja jest prosta, a dzięki temu bardzo intuicyjna. Wystarczy stuknąć w przycisk LOKALIZACJA, aby odnaleziony został bankomat w najbliższej lokalizacji. Jeśli wyrazimy na to zgodę, aplikacja automatycznie będzie nas lokalizowała i względem naszej pozycji wyświetlała listę najbliższych bankomatów. Możemy również wpisać adres z palca, aby sprawdzić obecność bankomatów w innej lokalizacji. I tu niestety wkradł się błąd. Choć lista wyników zawiera prawidłowe lokalizacje, w okolicy podanego przez nas adresu, to nagłówek wyszukiwania nadal zawiera naszą bieżącą pozycję, co może mocno dezorientować.
Pod przyciskiem UDOGODNIENIA wybieramy jakie udogodnienia nas interesują. W przypadku osób z dysfunkcją wzroku są to:
- Klawiatura numeryczna z oznaczeniem w Brajl’u
- Tryb kontrastowy
- Wejście słuchawkowe
Z kolei pod przyciskiem BANK możemy sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższy bankomat konkretnego banku.
Plusy
- Łatwość obsługi.
- Możliwość wyboru udogodnień, w tym również BLIK czy obsługi zbliżeniowej.
- Możliwość podawania różnych lokalizacji.
Minusy
- Pojawiające się, niezrozumiałe dla większości użytkowników komunikaty typu: SWE, CTLS itp.
- Podawane przy lokalizacji bankomatu współrzędne GPS, zamiast przycisku wywołującego nawigowanie do adresu z użyciem domyślnej aplikacji do nawigacji satelitarnej.
- Jakość informacji dostarczanych przez aplikację.
Podsumowanie
Generalnie aplikację Dostępny Bankomat obsługuje się dość wygodnie. Ponieważ jest prosta i nieskomplikowana, drobne niedociągnięcia użyteczności można jej wybaczyć. Uważam jednak, że problemem mogą być informacje przekazywane przez sam program.
Zdaję sobie sprawę, że dane do ZBP dostarczają poszczególne banki. Rozumiem też, że chcą one przedstawiać się jako super dostępne, ale patrząc na to z boku, ich działania wyglądają na pozorne. Nie będę pokazywał palcem, ale każdy, a w szczególności klienci tego konkretnego banku mogą sprawdzić, że bankomaty oznaczane jako urządzenia posiadające wejście słuchawkowe, wcale nie posiadają głosowego przewodnika ułatwiającego osobom niewidomym i słabo widzącym obsługę bankomatu, a jedynie właśnie gniazdo słuchawkowe, które tam po prostu konstrukcyjnie występuje. Ba, uważam nawet, że ze strony tego konkretnego banku jest to niezwykle cyniczne zagranie, ponieważ może skłaniać ono osoby z poważną niepełnosprawnością, w nadzieje na możliwość samodzielnego skorzystania z bankomatu, do wyprawy w nieznany, i często bardzo oddalony obszar miasta. Jak stresującym, a często niebezpiecznym przedsięwzięciem może okazać się taka wyprawa, wiedzą tylko ci klienci z niepełnosprawnością, którzy doświadczyli podobnej sytuacji. O frustracji i złości, gdy okaże się że bankomat jednak nie posiada reklamowanych udogodnień, już nawet nie wspominam.
Paradoksalnie, są również banki, których siatka bankomatów z udogodnieniami, w tym również tymi udźwiękowionymi, jest znacznie bardziej rozległa niż pokazuje to aplikacja Dostępny Bankomat. Ewidentnie mamy tu do czynienia z programem działającym w oparciu o rzadko, lub w ogóle nie aktualizowaną bazę. W efekcie np. osoba niewidoma chcąc samodzielnie wypłacić pieniądze, na skutek podpowiedzi aplikacji, może przejechać pół miasta, a udźwiękowiony bankomat będzie stał pod jej blokiem, o czym program jej nie poinformuje.
Osobiście uważam, że aplikacja Dostępny Bankomat posiada bardzo duży potencjał, ale z uwagi na prezentowane przez nią błędne informacje, jest ona zupełnie niewiarygodna. Jestem skłonny sprawdzić wszystkie bankomaty wskazywane przez nią w mojej bezpośredniej okolicy, ale na pewno nie zaryzykowałbym jakiejś dalszej wyprawy aby samodzielnie wypłacić pieniądze.
I już na sam koniec niewielka sugestia z mojej strony. Jeśli wiecie, że niektóre bankomaty waszego banku posiadają opcję udźwiękowionego menu, aplikacja Dostępny Bankomat jest w miarę wiarygodna. Jeśli jednak w swoim banku nigdy o czymś takim nie słyszeliście, nie dajcie się nabrać informacjom publikowanym w aplikacji.
To o czym piszę powyżej możecie sprawdzić pobierając program Dostępny Bankomat z poniższego linku, i weryfikując jakie dostępne bankomaty macie w pobliżu. A jeśli coś zwróci Waszą uwagę, zachęcam do komentowania.
Pobierz aplikację Dostępny Bankomat z App Store
Bezwzrokowa Obsługa Bankomatu
A gdyby w twojej okolicy nie było żadnego bankomatu wyposażonego w udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku, kliknij w poniższy link i poczytaj o bezwzrokowej obsłudze bankomatów.
Bezwzrokowa Obsługa Bankomatów