Adresowanie kopert z VoiceOver w edytorze Microsoft Word na macOS

Skoro w Mojej Szufladzie podpowiadałem już jak zaadresować koperty w systemowym edytorze Pages, przyszła pora na opis podobnego procesu w Microsoft Word. Jednak to nadal system macOS, więc dzisiejsza porada również będzie dedykowana użytkownikom komputerów Apple. Zapraszam do lektury.

Widok interfejsu programu Microsoft Word z otwartym pustym dokumentem. Pod paskiem narzędzi znajduje się rozwinięty pasek z opcjami dotyczącymi korespondencji seryjnej. Fokus VoiceOver znajduje się na karcie Korespondencja

Adresowanie kopert w edytorze Word

Aby nie było żadnych wątpliwości, opisywane poniżej edytor Word pobrałem z Mac App Storę. Jest to Microsoft® Word dla komputerów Mac w wersji 16.82.

  1. Uruchamiamy edytor Microsoft Word.
  2. Zaznaczamy opcję wyboru Nowy i klikamy w przycisk Utwórz.
  3. Na wstążce zaznaczamy kartę Korespondencja. Jeśli nie jest ona widoczna, klikamy w przycisk Wszystkie Karty Wstążki i z listy wybieramy pozycję Korespondencja.
  4. Na rozwiniętej karcie Korespondencja klikamy w przycisk Tworzenie. Rozwinie się lista, z której wybieramy przycisk Koperty.

    Widok interfejsu programu Microsoft Word na komputerze Mac. W lewym dolnym rogu jest rozwinięta lista Tworzenie i fokus VoiceOver na przycisku Koperty

  5. Po jego kliknięciu, fokus czytnika ekranu zostanie automatycznie przeniesiony na pole edycyjne na adres dostawy. Wchodzimy w interakcję z tym polem i wpisujemy adres odbiorcy.

    UWAGA! W Word występuje inna kolejność adresów niż w Pages. W Word najpierw podajemy adresata, a dopiero w kolejnym kroku nadawcę. Czyli odwrotnie niż w Pages.

    Po wpisaniu danych adresata możemy osobnym przyciskiem zmienić czcionkę i umiejscowienie adresu na kopercie. Użytkownikom czytnika ekranu polecam jednak pozostawić domyślne ustawienie, czyli automatyczne układanie adresów.

  6. W kolejnym kroku przechodzimy do pola edycyjnego na adres zwrotny i wpisujemy w nie dane nadawcy. Jeśli w aplikacji Word mamy zapisane nasze dane, to możemy zaznaczyć pole wyboru Użyj mojego adresu.

    Po wpisaniu danych, podobnie jak wcześniej, tu także możemy zmienić czcionkę i umiejscowienie adresu na kopercie.

    Widok okna dialogowego "Koperty" z różnymi opcjami do wprowadzenia i wyboru.
Sekcja "Adres dostawy" zawiera przykładowy adres:
Sejm RP
ul. Wiejska 4
00-101 Warszawa
Pod adresem dostawy są przyciski "Czcionka..." i "Położenie...".
Sekcja "Adres zwrotny" zawiera przykładowy adres:
Ferdynand Kiepski
ul. Ćwiartki 3/4
51-848 Wrocław
Pod adresem zwrotnym są przyciski "Czcionka..." i "Położenie..." oraz opcje wyboru "Pomiń" i "Użyj mojego adresu".

  7. W następnym kroku klikamy w przycisk Ustawienia Strony. W otwartym oknie pojawi się cały szereg opcji wielkości oraz ułożenia koperty. Nas najbardziej interesuje przycisk Rozmiar Strony. Po jego aktywowaniu, z listy rozwijanej wybieramy wielkość koperty. Ja najczęściej wybieram pozycję Koperta C5 162 na 229 mm, bo takich kopert najczęściej używam..

    Widok okna ustawień drukowania. W lewym górnym rogu znajduje się tytuł "Układ strony". Opcja Rozmiar papieru ustawiona jest na pozycji - Koperta C5 162 na 229 mm.

    Innych ustawień nie zmieniamy. Nasz wybór zatwierdzamy klikając w przycisk OK.

  8. Teraz umieszczamy kopertę w drukarce. Koniecznie w takiej orientacji, jakie ustawienie wybraliśmy w opcji Rozmiar Strony. Domyślnie jest to ustawienie pionowe, czyli takie w jakim zwykle wsuwamy kartki do drukarki.

    UWAGA! Zmiana tej opcji dotyczy ułożenia kopert wkładanych do drukarki, a nie orientacji wydruku.

  9. I już na sam koniec klikamy w przycisk Drukuj.

Adresy na kopercie wydrukowane zostaną w układzie pionowym. Adres nadawcy zlokalizowany będzie w lewym górnym rogu, a odbiorcy wyśrodkowany, u dołu koperty.

Po wydrukowaniu adresów, podobnie jak w przypadku edytora Pages, warto na przyszłość zapisać sobie stworzony w ten sposób dokument. Szczególnie jeśli częściej wysyłacie korespondencję na dany adres lub do konkretnej osoby. Wtedy w razie potrzeby wystarczy po prostu ponownie otworzyć stworzony w ten sposób plik i kliknąć Drukuj.