Mówiące bankomaty ING i Planet Cash

Nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie, mówiące bankomaty nie są standardem. Dlatego za każdym razem gdy nowa sieć lub bank podejmie wysiłek udostępnienia bankomatów dla osób niewidomych warto o tym głośno mówić. Tym razem napiszę o dobrej zmianie w sieci automatów ING Banku Śląskiego i Planet Cash.

O udźwiękowionych bankomatach Planet Cash dzierżawionych przez ING słyszałem już dość dawno. Skontaktowałem się nawet w tej sprawie z ING na Twitterze prosząc o listę udźwiękowionych maszyn. Jak zwykle dostałem przemiłe zapewnienie, że będzie dobrze i że jak tylko sami tę listę otrzymają to mi ją przyślą. I pewnie mógłbym tak czekać w nieskończoność. Na szczęście lista dotarła do mnie inną drogą. Tak więc jeśli Wy jesteście zainteresowani lokalizacją udźwiękowionych bankomatów to ich listę możecie sobie pobrać w formie spakowanego pliku tekstowego z poniższego odnośnika. Ponieważ nie otrzymałem tej listy z oficjalnego źródła, nie mogę gwarantować, że we wszystkich wymienionych lokalizacjach znajdziecie gadający automat.

Pobierz listę udźwiękowionych bankomatów ING i Planet Cash na 29 lipca 2016 r.

Godos, godos, a kosula ci się tli…

Ponieważ w bezpośredniej bliskości mojego miejsca zamieszkania znalazły się aż trzy bankomaty wymienione na powyższej liście, wybierając się na zakupy zabrałem ze sobą słuchawki od iPhone. Stojąc już przy automacie chwilę zajęło mi zlokalizowanie gniazda słuchawkowego. W tym przypadku mieści się ono po prawej stronie pod ekranem. Skoro jednak już je namierzyłem, wsadziłem wtyczkę i…

Ze słuchawek dobiegł mnie miły męski głos mówiący:
Witamy w sieci bankomatów ING i Planet Cash. Włóż kartę z przodu.
Po włożeniu karty usłyszałem z kolei:
Bankomat wprowadza dane, proszę czekać.
Po krótkiej chwili ten sam głos zapytał:
Co chcesz zrobić: Wypłacić gotówkę, naciśnij 2, Zmienić PIN naciśnij 4;
Po naciśnięciu klawisza 2 usłyszałem:
Podaj PIN.
W trakcie naciskania klawiszy bankomat nie odczytuje wprowadzanych cyfr. Gdy tylko naciśnięta została ostatnia cyfra usłyszałem:
Ile gotówki chcesz wypłacić? Wprowadź kwotę i zatwierdź ją klawiszem z Kółkiem.
W bankomatach ING i Planet Cash klawisz z wypukłym, wyraźnie wyczuwalnym pod opuszkiem palca kółkiem znajduje się po prawej stronie klawiatury numerycznej, pierwszy od dołu. Po jego naciśnięciu bankomat zapytał:
Czy potrzebujesz potwierdzenie? Nie, naciśnij 3, Tak, naciśnij 4;
Ponieważ nie chciałem potwierdzenia nacisnąłem 3 a bankomat powiedział:
Proszę czekać…
Słyszymy silniczek bankomatu wysuwającego kartę a w słuchawkach miły pan podpowiada:
Odbierz kartę. Po chwili dodaje: Odbierz gotówkę, bankomat wydał gotówkę. Dziękujemy za skorzystanie.

Moje subiektywne wrażenia

Pisząc o ulubionym banku mojej żony muszę dobrze ważyć słowa. Przynajmniej jeśli nie chcę iść dzisiaj głodny spać… 😉 Ponieważ jednak zawodowo dość często zajmuję się dostępnością i użytecznością m.in. różnych interfejsów muszę wspomnieć o kilku „niedopatrzeniach”.

Minus 1 – Gdy tylko podłączyłem słuchawki do bankomatu i usłyszałem nagrany głos, pomyślałem: Miły głos, ale trochę cichy. W tym momencie otworzyły się znajdujące się tuż obok automatycznie rozsuwane drzwi i nie usłyszałem którą cyfrę mam nacisnąć aby wypłacić gotówkę.

Minus 2 – W interfejsie brak informacji czy, a jeśli to możliwe to jak można zwiększyć poziom głośności komunikatów.

Minus 3 – Ponieważ nie usłyszałem jaką cyfrę mam nacisnąć, stwierdziłem że poczekam na powtórkę komunikatu. To była płonna nadzieja. Nie wiem dlaczego interfejs w kółko powtarza powitanie a nie może powtarzać informacji generowanych w trakcie wykonywania operacji.

Minus 4 – Nie wiedząc co mam nacisnąć, założyłem że cyfra 1 będzie dobrym strzałem na początek. Niestety, naciśnięcie 1 nie sprowokowało żadnej reakcji, chociażby takiej w postaci komunikatu: Błędny wybór – i powtórki pierwotnej instrukcji. Stwierdziłem więc, że poczekam na swoją kartę i rozpocznę cały proces od początku. I tak bezowocnie czekałem ze dwie minuty. W końcu wyjąłem słuchawki, a wtedy już po kilku sekundach bankomat oddał mi kartę. Ergo, brak informacji i możliwości anulowania operacji.

Minus 5 – Co ma znaczyć informacja: Włóż kartę z przodu? Jest to doskonały przykład dezinformacji. O czyj „przód” chodzi? Mój, bankomatu czy karty? Wiadomość powinna zawierać informację w jaki sposób należy włożyć kartę, np. chipem do góry i przodu. To tylko przykład, bo przecież nie wszystkie karty posiadają chipa. Sytuacja w której osoba niewidoma odcina się od otoczenia słuchawkami i w takich warunkach podejmuje pieniądze z bankomatu jest dla niej bardzo stresująca. Informacje dostarczane za pomocą udźwiękowionego interfejsu muszą być jasne i klarowne.

Automatyczne komunikaty gadających bankomatów ING i Planet Cash są bardzo proste. Praktycznie wykonać możemy jedynie dwie operacje, wypłatę dowolnej kwoty i zmienić kod PIN. Ponownie odwołując się do zasad użyteczności stwierdzam, że znacznie rozsądniej i wygodniej dla użytkownika byłoby do poszczególnych cyfr klawiatury numerycznej przyporządkować predefiniowane kwoty, a dopiero jako ostatnie dwie opcje ustawić wypłatę innej kwoty i zmianę kodu PIN. To jest również lepsze rozwiązanie z punktu widzenia bezpieczeństwa niewidomej osoby. Jeśli ktoś mający złe intencje, widziałby z boku, że niewidomy naciska na klawiaturze np. klawisz 3, nie wiedziałby jaka suma jest podejmowana z bankomatu.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że jest to jedna z pierwszych wersji udźwiękowionego interfejsu bankomatów tej sieci. Pomimo powyższych konstruktywnych uwag, bardzo się cieszę że maszyny te zostały w końcu udźwiękowione. Jest to krok w dobrym kierunku i osobiście liczę na to, że wraz z aktualizacją ich oprogramowania, aktualizowany i rozbudowywany będzie również ich udźwiękowiony interfejs.

PS. Trzymajcie kciuki za moją kolację… 😉