VoiceOver i Sortowanie w Numbers w systemie macOS

Nie wiem czy to efekt zeszłorocznych podsumowań, czy powód jest jakiś inny, ale ostatnio kilka osób pytało mnie o sortowanie w Numbers. Fakt, nie jest to najbardziej intuicyjne rozwiązanie, ale najprawdopodobniej powodem problemów mogła być różnica nazewnictwa poszczególnych elementów interfejsu opisanych w instrukcjach Apple, a tym co anonsuje użytkownikowi VoiceOver. Stąd poniższy wpis, który mam nadzieję, rozwieje wszelkie wątpliwości.

Okno Numbers - Rozwinięta grupa Narzędzi Formatowania, fokus VoiceOver na przycisku Sortuj Teraz

Podstawy podstaw

Zacznijmy jednak od tego, że każdy arkusz i tabela powinny posiadać conajmniej nagłówki kolumn, a najlepiej również nagłówki wierszy. Na szczęście Numbers dba o to z automatu, ale są osoby, które ignorują nagłówki, lub celowo je usuwają.

W tym miejscu nie będę nikogo do czegokolwiek przekonywał, za to chciałbym jedynie napisać, że nagłówki powinny występować, po pierwsze dlatego, że dzięki nim łatwiej obsługiwać tabele czy arkusze z VoiceOver, a po drugie, łatwiej sortować ich zawartość w Numbers.

Sortowanie w Numbers

Zakładam, że do testów dysponujecie jakimś arkuszem, którego zawartość chcecie posortować. Zatem aby tego dokonać, po kolei musimy:

  • Otworzyć interesujący nas arkusz w Numbers;
  • Upewniamy się, czy na Pasku Narzędzi zaznaczona jest pozycja Organizuj. Jeśli nie, to ją zaznaczamy;
  • Następnie w grupie Narzędzia Formatowania – na prawo od arkusza – sprawdzamy, czy zaznaczony jest przycisk wyboru Sortuj. Jeśli nie jest, to go zaznaczamy. Gdy Sortowanie jest zaznaczone, w grupie pojawiają się dodatkowe opcje związane z sortowaniem;
  • Możemy pozostawić bez zmian opcję Sortuj całą tabelę, lub jeśli tego akurat potrzebujemy, możemy ją zmienić na opcję Sortuj zaznaczone wiersze;
  • W kolejnym kroku klikamy w przycisk Dodaj Regułę i z rozwijanej listy wybieramy kolumnę, którą chcemy sortować. Kolumny oczywiście mają nazwy poszczególnych nagłówków arkusza;
  • Po wybraniu kolumny, w grupie pojawi nam się nowa sekcja o nazwie Formatowanie. Gdy wejdziemy z nią w interakcję, wewnątrz znajdziemy m.in. możliwość zmiany wybranej kolumny, wybór sposobu sortowania (np. rosnąco/malejąco), opcję dodania kolejnej reguły, lub usunięcie właśnie stworzonej reguły;
  • Gdy już sobie ustawimy co tam chcemy, możemy kliknąć w przycisk Sortuj Teraz, aby poukładać arkusz wg zadanych kryteriów.

Regułę możemy pozostawić, aby użyć jej ponownie w sytuacji gdy uzupełnimy arkusz o kolejne pozycje. Zostanie zapisana wraz z arkuszem. Jeśli w danym skoroszycie będziemy mieli więcej arkuszy o tej samej konstrukcji, to tej samej reguły będziemy mogli użyć również dla pozostałych arkuszy.

Mam nadzieję, że teraz sortowanie w Numbers nie sprawi problemu żadnemu użytkownikowi VoiceOver.