Witajcie kochani w kolejnym nagraniu z Mojej Szuflady. Dzisiaj zapraszam Was na krótką demonstrację podstaw aplikacji Numbers, jej obsługi za pomocą programu odczytu ekranu VoiceOver. Oczywiście nie będziemy tutaj robić żadnych skomplikowanych rzeczy, ale chciałbym Wam pokazać na ile ten program jest obsługiwalny, na ile jest on dostępny, no bo pytacie jak radzić sobie z arkuszami kalkulacyjnymi. Więc zaczynamy od tego, aby uruchomić sobie sam program Numbers. Otwieramy i on się otwiera w sposób bardzo podobny jak aplikacja Pages, czyli otwiera nam ostatnio używany folder. Mamy tutaj jakieś stare pliki no i oczywiście możemy tutaj korzystać z jakichś szablonów i tak dalej i tak dalej, ale ponieważ dzisiaj rozmawiamy o podstawach, to w tym momencie wystarczy przesunąć się przy szybkiej nawigacji raz w prawo i tutaj mamy nowy dokument. Klikamy sobie w niego i też nie kombinując za bardzo dajemy jeszcze raz Enter i otwiera nam się dokument domyślny. Słyszymy dwadzieścia parę wierszy, siedem kolumn, wchodzimy z tym dokumentem w interakcję. I od razu słyszymy, gdzie się znajduje jakby fokus voice overa. Ja w tym momencie mam wyłączoną szybką nawigację i w ten sposób będę poruszał się po tabeli. Osoby, które nie korzystały dotychczas z aplikacji Numbers, dla nich te komunikaty mogą być czymś nowym, bo co to takiego? Komórka, nagłówka, kolumny. Od pewnego czasu również w Windowsie możemy korzystać z nagłówków, kolumn i wierszy. Zarówno program NVDA, jak i JAWS oferują tego typu rozwiązania. Możemy sobie ustawiać te kolumny i nagłówki w taki sposób, aby były nam anonsowane. Ale jak to działa? Myślę, że najłatwiej będzie zademonstrować to przez przykład. Więc ustawiam się na polu A1 i piszę sobie l.p imię nazwisko dmr telefonu i teraz piszmy sobie na przykład 1, 2, 3, 4, 5 I jak to działa? Jeśli ja teraz mam wpisane w górnym pierwszym wierszu liczbę porządkową, imię, nazwisko, numer telefonu to teraz przełączając się strzałkami lewo, prawo, przechodząc sobie między tymi kolumnami nagłówki tych kolumn będą mi anonsowane. Jak ja tu sobie wpiszę teraz Piotr Witek i numer telefonu 997 przejdę do nowej linii i piszmy Jan Kowalski 998 Adam Miałczyński 999 Pary Piotr 996 i nie wiem czego tam jeszcze piszemy nie wiem Jan Nowak Wykażmy się 995 I teraz mam wpisane 5 jakiś tam namiarów I idę teraz strzałeczką w górę i mam anonsowane 5 Jan 4 Hary 3 Adam 2 Jan To są anonsowane informacje z kolumny LP2 Komórka nagłówka 3, komórka nagłówka wiersza z kolumny nagłówkowej, czyli jeśli tam mam wpisane 1,2,3,4,5 one są mi anonsowane przez VoiceOver, ja mogę z tego korzystać i poruszając się tylko po imionach nazwiskach, teraz przełączam się między kolumnami i słyszycie, że mówi poprzedzając imię wymawia VoiceOver tytuł kolumny przechodzę w prawo wymawia najpierw tytuł kolumny, a potem nazwisko Miałczyński przejdę na ostatnią kolumnę mam najpierw wymawiany tytuł kolumny i dopiero potem numer telefonu, to oczywiście może jest bardzo przydatne, ale nie każdy lubi z tego korzystać, więc możemy to też wyłączyć sobie wchodzimy w menu tabele wiersze nagłówka rozwijam to strzałką w prawo i domyślnie mam ustawione na pierwszym wierszu, ale jeśli ustawię na wierszu zerowym w tym momencie VoiceOver przestaje mi anonsować tytuły nagłówka i anonsuje kolumna C, kolumna D i tak dalej, w ten sam sposób mogę wziąć i wyłączyć nagłówki kolumny wiersze nagłówka kolumna nagłówka kolumna nagłówka też mam domyślnie 1 a ustawiam sobie na 0 i teraz tylko dostaję informacje na temat lokalizacji wiersz nr 3 wiersz nr 2 wiersz nr 1 i mnie od tego chciałem zacząć, żeby wam wytłumaczyć dlaczego i skąd taka duża gadotliwość VoiceOvera ale w tym momencie już nam nie będzie tyle gadał VoiceOver więc przejdźmy do takich najprostszych i najoczywistszych rzeczy analogia do Excela, poruszamy się zamiast kontrola wykorzystujemy command czyli command strzałka w lewo przeskakujemy na początek wiersza czyli command strzałka w prawo przeskakujemy na koniec wiersza analogicznie strzałka w dół skaczemy na koniec kolumny command strzałka w górę to przechodzimy sobie na początek dodawanie, usuwanie kolumn usuwanie jest bardzo proste, stoimy na jakiejś kolumnie czy w ogóle w jakiejś komórce czyli na linii kontekstowej shift voice over m, literka u usuń wiersz lub usuń kolumnę po oddaniu strzałki w dół daję usuń kolumnę, enter i kolumna została usunięta mam tylko kolumnę f, kolumny g i u mogę je jeszcze usunąć raz usuń kolumnę i teraz jak dodajemy na przykład kolumnę żebyście widzieli o co chodzi to ustawię się na przykład na kolumnie nazwisko bardzo prosto dodajemy trzymając klawisz option dajemy strzałkę w prawo kolumna dodana po w ten sposób dodajemy kolumnę po kolumnie nazwisko ja bym chciał dodać kolumnę przed nią trzymam option i daję strzałkę w lewo kolumna dodana przed jest to bardzo jakby naturalne dzięki temu bardzo szybko tworzy się dodaje nowe kolumny i wiersze ja tu sobie usunę usuń kolumnę na tej samej zasadzie oczywiście możemy dodawać wiersze czyli option strzałka w dół wiersz dodany pod ja go też usuwam usuń wiersz to są takie podstawowe rzeczy teraz jeśli chodzi o funkcję samego arkusza zacznijmy od najprostszej włączę żeby Wam zademonstrował jedną rzecz może w tabeli nie ten skrót wchodzimy do menu tabelem i włączę kolumny wiersze włączę oznania tak i teraz mamy tutaj imię Piotr dwa Jan trzy Adam, cztery Hary pięć Jan jest to nie po kolei a my byśmy chcieli zrobić żeby było po kolei więc trzymam command, shift, strzałka w dół menu kontekstowe sortuj wiersze rosnąco według kolumna B sortuj wiersze rosnąco no to dajemy rosnąco i patrzymy trzy Adam, cztery Hary dwa Jan, pięć Jan jeden Piotr mamy posortowany jak widzicie samo sortowanie nic nie spotykanego ale posypały nam się cyferki po lewej stronie po to włączyłem właśnie oznajmianie tej kolumny słyszycie że nie są one po kolei co możemy zrobić w takiej sytuacji możemy oczywiście skorzystać z reguł chcę Wam pokazać że formuły tutaj są tak samo jak w Excelu zaczynam od tego że wykasowałem treść zaznaczając całą kolumnę pierwszą w komórce A1 wpisuję sobie 0 i w drugiej komórce tej kolumny wpiszę sobie formułę równa się suma A1 plus 1 spróbujmy nie wpisałem wcześniej dobra jeszcze raz dobra jeszcze raz A1 plus 1 czyli mamy 1 tak wygląda moja formuła ja ją sobie zaznaczę ja teraz nie będę jakby tłumaczył osobom które nie znają zasad tworzenia formuł i tak dalej co ja w tym momencie robię ci którzy znają Excela korzystają z niego to wiedzą co ja robię w tym momencie skacze sobie na koniec tej samej kolumny wklejam tą samą formułę na całej długości kolumny i teraz mam już według formuły ponumerowane wiersze w tym momencie jeśli ja sobie będę szedł po imionach są już one oczywiście prawidłowo sortowane no ale teraz posortujmy sobie nazwiska zaznaczę sobie kolumnę z nazwiskami menu kontekstowym sortuj niech będzie malejąco czyli posortowałem sobie od W i słyszymy teraz jeden jest Witek, dwa Potter trzy Nowak cztery Miałczyński, pięć Kowalski i tak dalej tego typu wszelkie działania są oczywiście możliwe także możemy robić inne z innych formuł korzystać możemy sprawdzić sobie na przykład suma telefonów piszemy sobie suma tam jest D2 D7 6 a nie 7 D6 sorry ale w dziwnym miejscu stoi mi komputer i niewygodnie mi się pisze i mamy tutaj sumę numerów telefonów ale możemy sprawdzić też na przykład ile mamy imion czyli możemy wpisać sobie ile nie pustych w kolumnie B2 dwukropek powiedzmy B20 zamknijmy z nazwę kolumna C pusta komórka 20 pusta komórka kolumna B pusta komórka kolumna B5 wynik formuły czyli mamy pięć imion znajduje się w naszej kolumnie B jak byśmy tutaj sobie dopisali 1,2,3,4,5,6 na przykład dopiszmy sobie jaś fasola dobra i sprawdźmy czy coś nam przybyło kolumna A4009 kolumna B6 wynik formuły w formule pojawiła się kolejna wartość o jedno oczko podskoczyła czyli wszelkiego typu formuły możemy sobie tworzyć możemy sortować wszystkie te podstawowe rzeczy możemy tworzyć oczywiście są pewne problemy dostępnościowe jednym z takich problemów może nie jakichś wielkich ale to są jakieś takie potknięcia pokażę Wam na przykład jeśli chcemy połączyć komórki to oczywiście możemy to zrobić shift strzałka w prawo jaś i fasola i teraz menu kontekstowym dodaj wiersz usuń opcję złącz komórki jaś fasola 5 Jan B7C7 i teraz niestety czyta mi B7C7 nie czyta mi treści tych złączonych komórek co zrobić w takiej sytuacji możemy po prostu edytować tą komórkę czyli taki odpowiednik windowsowego excelowskiego F2 tutaj jest to OPTION ENTER i tu możemy zapoznać się z treścią oczywiście ESC wychodzimy lub ENTER po wprowadzeniu odpowiednich zmian albo po prostu w trybie szybkiej nawigacji wtedy też te elementy też są czytane zobaczmy tak więc to są takie drobne potknięcia ale są też takie elementy których nie doświadczymy w windowsie czyli na przykład możliwość korzystania z rozwijanych list tutaj jest to możliwe z voice overem voice over radzi sobie doskonale dzięki temu możemy tworzyć naprawdę bardzo fajne arkusze oczywiście mamy tutaj do wyboru też mnóstwo arkuszy już utworzonych to znaczy jeśli skorzystamy sobie z funkcji czy tam damy CMD N nowy szablon mamy tutaj do wyboru probabilistyka dziennik ocen, obecność, edukacja, analiza punktury inwestycji, faktura, plan pracy biznes, przepis, mnóstwo najróżniejszych opcji z których możemy korzystać oczywiście każdy może sobie stworzyć własny arkusz może także każdy tworzyć sobie skoroszyt jak tworzymy skoroszyt jaka jest różnica między arkuszem a skoroszytem arkusz to jest jedna tabela w jednym arkuszu w sensie jest to wszystko na jednym ekranie a skoroszyt zawiera kilka takich arkuszy mogą to też być dane, które są wtedy kopiowane czy sumowane w drugim arkuszu i tutaj te szablony też często są tak robione czyli mamy na przykład szablon budżetu w jednym arkuszu podajemy informację po kolei datę kupiliśmy na przykład a w drugim arkuszu mamy przedstawiony w sposób graficzny który jednak voice over odczytuje dane procentowe jaką część naszego budżetu stanowiło czyli na przykład posiłki ile opłaty ile wydatki na telefon jest to bardzo fajne my gdybyśmy chcieli dodać nowy arkusz którego nie pamiętam w tym momencie zdaje się to było ale żeby nic mi się tu nie popsuło możemy wyjść z interakcji i pójść sobie w lewo stajemy na arkusz 1 i mamy tutaj przycisk 2 nowy arkusz i mamy arkusz 1 i arkusz 2 ustawiam się na arkuszu 1 w tym miejscu też możemy sobie na przykład zmienić nazwę zmień nazwę wpiszmy na przykład dane osobowe i teraz mamy dane osobowe arkusz 2 a że arkusz 2 nie jest nam potrzebny z tego samego menu kontekstowego usuń usuwamy niepotrzebny arkusz i tyle, myślę że jeśli chodzi o podstawy korzystania z aplikacji Numbers do takich domowych zastosowań i takich podstawowych zastosowań biurowych przekonaliście się, że spokojnie można korzystać z Numbers jest jedna różnica Numbers nie zapisuje plików Excel w sposób domyślny aby zapisać Numbers do formatu Excel musicie skorzystać z opcji eksportu oczywiście to nie jest nic skomplikowanego bo znowu wchodzimy sobie w menu plik, eksportuj do rozwijamy, Excel i tu wybieramy sobie Excel, następnie dalej i normalny mamy kreator gdzie system prosi nas o wskazanie miejsca do którego chcemy zapisać dany dokument jedna rzecz o której warto wiedzieć Numbers eksportując plik do Excel doda do niego dodatkowy arkusz z informacją, że jest to plik eksportowany z Numbers czyli jeśli ktoś później otworzy w Excelu arkusz, gdzie Wy będziecie przekonani że jest to jeden arkusz to to będzie skoroszyt, w którym będzie się znajdował jeden arkusz, który jakoś tam modyfikowaliście a do tego będzie znajdował się również drugi arkusz w którym będzie znajdowała się informacja że jest to dokument wygenerowany z aplikacji Numbers oczywiście z poziomu tam Excela bez problemu można ten arkusz usunąć tak jak usunąłem tą informację czy drugi arkusz w tym naszym skoroszycie tak jak to widzieliście przed chwilą nie jest to nic skomplikowanego ale wspominam o tym, żebyście nie byli później zdziwieni bo oczywiście z aplikacji Numbers możemy zapisywać pliki albo w domyślnym formacie Numbers albo właśnie do Excela mam nadzieję, że te informacje będą dla Was przydatne że Numbers nie będzie budził jakichś Waszych wielkich oporów bo jak widzicie spokojnie można z palca formuły pisać formuły można też wybierać z podręcznego menu można korzystać z Numbers w sposób do złudzenia przypominający ten z aplikacji Excel aczkolwiek osoby przyzwyczajone do Excela pracujące na bardzo rozbudowanych skoroszytach ja miałem na przykład sytuację taką gdzie obsługiwałem prawie 130 arkuszy w jednym skoroszycie nie wiem jak by mi się pracowało z tak dużymi arkuszami czy skoroszytami w aplikacji Numbers no ale wszystko przede mną proste arkusze są bez problemu do ogarnięcia przez każdego z Was czyli użytkowników programu VoiceOver gdybyście mieli do mnie jakiekolwiek pytania związane z tym lub innymi moimi nagraniami piszcie w komentarzach pod nagraniem lub na mojaszuflada.pl chętnie będę odpowiadał w ramach wolnego czasu a póki co trzymajcie się i do usłyszenia do zobaczenia w kolejnym nagraniu kłaniam się Piotr Witek