Witajcie kochani w kolejnym nagraniu z Mojej Szuflady - Piotr Witek się kłania. W dzisiejszym odcinku chciałbym zaprosić Was na demonstrację wypełniania formularzy w dokumentach PDF. Dlaczego ten temat? Od czasu, gdy przygotowałem dla Was dwa nagrania związane z plikami PDF i ich obsługą w systemie macOS minęło 5 lat. Od tamtej pory niewiele się zmieniło jeśli chodzi o obsługę samych dokumentów PDF. Za to o wiele częściej możemy spotkać się z formularzami w formie dokumentów PDF. I dziś chciałbym Wam pokazać po prostu jak tego typu dokumenty się wypełnia. A że nie jest to żadna wiedza tajemna ani nic skomplikowanego, to mam nadzieję, że sami się o tym przekonacie. Mamy tutaj otwarty dokument PDF, właściwie formularz w aplikacji Podgląd. On ma tutaj swoją nazwę, jedna strona, no i klasycznie mamy tutaj pozycję dokument, z którą musimy wejść w interakcję. Gdybyśmy mieli więcej stron, to wiadomo, że moglibyśmy sobie tutaj chodzić po tych stronach, ale że jest tylko jedna, to wchodzimy też z nią w interakcję. Słyszymy od razu, mamy podsumowanie jak na stronie internetowej, to znaczy ile mamy elementów na stronie, co ważne aktywnych, ile mamy nagłówek, czyli wiemy, że jest jakaś struktura tego dokumentu i coś tutaj mamy. No więc idźmy sobie po kolei. Przypominam oczywiście, że nawigacja po dokumencie PDF to jest przy włączonej szybkiej nawigacji klawisze strzałek lewo, prawo, jeśli chcemy czytać po akapicie. Jeśli chcemy czytać po wierszach, no to przy włączonej szybkiej nawigacji strzałki góra, dół. Jeśli chcemy skakać na koniec dokumentu, no to voiceover FN strzałka w prawo lub voiceover strzałka w lewo, aby skoczyć na początek naszego dokumentu. OK, to tyle tytułem przypomnienia. Oczywiście też w ramach przypomnienia w opisie tego nagrania znajdziecie linki do poprzednich filmów odnośnie korzystania czy obsługi dokumentów PDF z voiceoverem w systemie Mac OS. Mamy tutaj formularz, zobaczmy czego ten formularz dotyczy. Jest to formularz zgłoszeniowy, jeśli chcemy się zgłosić na jakieś szkolenie, więc spróbujmy go sobie wypełnić. Mamy adres e-mail, na który możemy wysłać nasz wypełniony formularz. Wystarczy kliknąć, jest to hiperłącze. Tu niestety voiceover w podglądzie nie anonsuje, że jest to aktywne hiperłącze. Możecie się zorientować po tym, że mamy do czynienia z aktywnym hiperłączem, że po prostu link odczytywany będzie w nowym wierszu przez voiceovera. Wtedy macie taką informację, że jest to element klikalny, niestety tego voiceover nie czyta. W Acrobatie ta informacja jest czytana, ale idziemy dalej. Przypominam, voiceover jest strzałka w prawo. Mamy strukturę nagłówkową, więc na upartego sprawdźmy sobie. Na pokrętle wybieramy sobie nagłówki. Mamy informację o szkoleniu jeszcze, więc nie ma, dane osobowe i na główek poziomu pierwszego, czyli struktura dokumentu jest zachowana. Wracamy do danych osobowych i patrzymy. Idę dalej w prawo. Wpisz imię, edycję tekstu, nazwisko. Czyli mamy standardowe informacje, no to możemy tutaj wpisywać. Niech będzie powiedzmy Waldemar. Nazwisko. Kiepskie. Klasycznie wychodzę z interakcji. Ulica. Niech będzie ćwiartki. 3 przez 4. Miasto. Wrocław. Podpocztowe, mamy podpowiedź, więc klasycznie tak jak na stronie internetowej wpisuję sobie, nie wiem jakie kody są we Wrocławiu, ale niech będzie powiedzmy 51987. Mamy tutaj podpowiedź, wpisujemy klasycznie 1, 1, 2, 2, 3, 3, 1, 2, 1, 2, 3. Mamy wpisane SM, numer telefonu, jakieś możliwości, 502, 502, 502. Czy te dane mamy wpisane? Zobaczcie jak to wygląda. Te są wpisane. Wpisz kod pocztowy w formacie XXX Wrocław. Wpisz nazwę szkolenia, edycję tekstu. Wpiszmy szkolenie komputerowe. Wpisz datę rozpoczęcia szkolenia w formacie DDMYYYY, edycję tekstu. Wpiszmy 06.12. Wpisz datę zakończenia szkolenia w formacie DDMYYYY, edycję tekstu. Wpisz 24.12. Wszystko się wpisuje w tryb szkolenia. Zwróćcie uwagę, że wszystkie pola edycyjne wypełniłem bez problemu. Mogę zaznaczać poszczególne pola wyboru. Właściwie pola radio, bo to mogę tylko dokonać jednego wyboru. Nie mam kilku opcji, tylko jedną opcję do wyboru. Zaznacz jeśli wybierasz rano, nie zaznaczone polem wyboru. Zaznacz jeśli wybierasz w południe, nie zaznaczone polem wyboru. Zaznacz jeśli wybierasz wieczorem, nie zaznaczone polem wyboru. Wybierz z listy skąd dowiedziałeś się o szkoleniu. Przycisk Kmen. Znak oznaczenia Z internetu. Od znajomych. Sprawdź od znajomych. Wybierz z listy skąd dowiedziałeś się o szkoleniu. Podpisz dokument elektronicznie lub pozostaw puste pole. Spisz datę wypełnienia dokumentu. W edycje tekstu. Dokument mam, datę wpisaną i teraz mógłbym sobie ten dokument albo wydrukować i podpisać, i odesłać, albo mógłbym podpisać go elektronicznie, ale to jest funkcja, która wspierana jest tylko przez Akrobata, więc musiałbym ten dokument po zapisaniu teraz otworzyć po prostu w Akrobacie i tam kliknąć tą pozycję, żeby otworzyła mi się możliwość podpisania podpisem kwalifikowanym. Wtedy już nie muszę oczywiście wpisywać daty. Albo mogę po podpisaniu tego dokumentu, albo elektronicznie, albo po jego wydrukowaniu i podpisaniu i ponownym zeskanowaniu, mogę sobie kliknąć tutaj w ten. Skacze na górę okna, w ten link szkolenie, aby otworzył mi się po prostu formularz, czy kreator wysyłania wiadomości w programie pocztowym, tak abym mógł od razu załączyć ten wypełniony formularz i abym mógł go wysłać. Chciałem Wam dzisiaj zademonstrować coś, co każdy z Was bez problemu jest w stanie zrobić, ale część osób nie decyduje się na wypełnianie formularzy z kilku powodów. Jeden to obawa, że to się nie uda. To jest oczywiście obawa nieuzasadniona, bo jeśli zostanie spełniony jeden warunek, to znaczy, że formularz w formacie PDF będzie dostępny, to wypełnicie go bez najmniejszego problemu, tak jak ma to miejsce na stronach internetowych. Inny powód to oczywiście brak tejże dostępności, do czego jesteśmy niestety przyzwyczajeni. Na szczęście na przestrzeni lat to zaczyna się zmieniać. Liczę na to, że coraz więcej, szczególnie tych instytucji pomocowych typu MOPS-y, ROPS-y, GOPS-y czy inne PFRONY będą posiadały w tym momencie coraz więcej dostępnych formularzy, które w ten sposób wypełnia się o wiele lepiej niż właśnie takie formularze, jak ostatnio Wam demonstrowałem w formie dokumentów na przykład Wordowskich, gdzie mamy duże problemy z poruszaniem się po tabelkach, czy z kombinowaniem, czy jakieś kropki należy usunąć, czy trzeba je zostawić, czy co mamy robić właściwie. Tu mamy wszystko jasne, wiemy co mamy kliknąć, wiemy co zostało zaznaczone, co nie jest zaznaczone, mamy możliwość wyboru z rozwijanych list, oczywiście pod warunkiem tylko, że ktoś taki dokument w odpowiednio dostępny sposób przygotuje. Ja chciałem Wam się tylko zademonstrować, że jeśli tego typu dokument mamy dostępny, to w systemie macOS z programem typu VoiceOver i w systemowej aplikacji Podgląd, bo zwróćcie uwagę, że nie korzystam z Acrobata. W Acrobatie, co ciekawe, dokumenty PDF są mniej dostępne dla VoiceOvera, wynika to oczywiście stąd, że gorzej Acrobat współpracuje z VoiceOverem, a nie, że tam te dokumenty są gorzej wyświetlane. To jest kwestia tylko i wyłącznie tego, że VoiceOver jednak jest optymalizowany do współpracy z aplikacją Podgląd. Mam nadzieję, że ta krótka demonstracja przekona Was do częstszego korzystania z dokumentów w formie elektronicznej, z wypełniania wniosku w formie elektronicznej, bo dzięki temu sami też będziemy popularyzować tego typu rozwiązania, dzięki czemu, mam nadzieję, staną się one jeszcze bardziej powszechne, a co za tym idzie, też ta kwestia dostępności tych dokumentów będzie coraz ważniejsza i coraz więcej osób będzie na nią zwracało uwagę. Na dzisiaj to już wszystko z mojej strony, zapraszam Was oczywiście do kolejnych vlogów z mojej szuflady, pamiętajcie o zasubskrybowaniu kanału, żeby nic Wam nie uknało i żebyście otrzymywali informacje o kolejnych nagraniach, które będą się tutaj pojawiały. Ja na dzisiaj kłaniam się nisko, Piotr Witek.