Witajcie kochani w kolejnym nagraniu z Mojej Szuflady - Piotr Witek się kłania. W dzisiejszym odcinku zapraszam Was na krótką demonstrację zmian jakie pojawiły się w trybie wejścia ekranu Brailla w systemach iOS i iPadOS 18. Już Wam demonstruje na czym one polegają. Zaczniemy od przełączenia się na pole edycyjne. W tym momencie mamy notatkę i pole edycyjne. Co my tu możemy zrobić? Zwykle do trybu edycji wejścia ekranu Brailla wchodziliśmy poprzez przekręcanie pokrętła. Ten sposób tutaj pozostał, ale pojawiły się także dwa kolejne. Pierwszy polega na tym, że automatycznie może ten tryb nam się włączać, co oczywiście ustawiamy sobie w ustawieniach. Mamy też drugi sposób, który sprawia, że bardzo fajnie się z tego korzysta. Nie trzeba kręcić pokrętłem. Polega on na tym, że po obu stronach ekranu, gdy trzymamy urządzenie horyzontalnie, czyli poziomo, od strony głośnika i mikrofonu dwukrotnie stukam dwoma palcami. Wejście ekranu Brailla. Usłyszeliśmy też nowe dźwięki. Teraz wychodzę z trybu ekranu Brailla, dotykam ekranu na środku dwoma palcami i rozsuwam palce na boki. Zatrzymuję wejście ekranu Brailla. Jeszcze raz. Wejście ekranu Brailla. Zatrzymuję wejście ekranu Brailla. Jest to bardzo proste. Gdy raz tego spróbujecie, od razu polubicie ten sposób. Co więcej, słyszycie, że mamy tutaj do czynienia z nowymi odgłosami. Odgłosy, które towarzyszą wpisywaniu, w ogóle wstawianiu każdego znaku. Możemy sobie tutaj coś napisać. Najpierw skalibrujmy. Położenie kropek skalibrowane. Słyszymy, że każdy znak jest anonsowany dodatkowym odgłosem. I także, co więcej, nowa linia też jest anonsowana, ponieważ to może przeszkadzać w nagraniu. Ja to wyłączę. Po prostu przestawię się na inną syntezę mową, tą dotychczas używaną. I gdy teraz wejdę sobie w tryb wejścia ekranu Brailla, to już bez tych odgłosów mogę pisać. Teraz kolejne różnice. Wcześniej włączaliśmy tryb kontrakcji i klasycznego pisania, przeciągając trzema palcami w lewo i w prawo. Teraz ten gest został zastąpiony gestem przeciągnięcia dwoma palcami od dołu ekranu w górę. Jak słyszycie, w ten sposób wybieramy także język pisowni i wprowadzania tekstu. Więc nie trzy palce w lewo, tylko dwa palce w górę. A te trzy palce w lewo lub w prawo, tu pojawiła nam się nowość. Tryb poleceń. I w tym trybie możemy wykonywać dwie rzeczy. Jedna to jest edycja tekstu, a druga to jest sterowanie voice over. Najpierw zaczniemy od edycji tekstu. Gdy włączymy ten tryb i przeciągamy palcem góra lub dół, to wybieramy po jakich elementach ma się nam poruszać nasz fokus. I teraz przeciągając palcem w lewo lub w prawo, skaczę sobie po wyrazach, a gdy ustawię na wiersze, to skaczę po wierszach. Znowu gdy przestawię sobie na wiersze, to chodzę sobie po słowach. I teraz zobaczcie, gdy przeciągnę nie jednym palcem, ale dwoma palcami w lewo lub w prawo, mogę zaznaczać ten tekst. Teraz zaznaczyłem kod i co mi po tym? I teraz wchodzimy do funkcji właśnie akordów systemowych, które już też w trybie edycji pomagają nam. Na przykład, gdy ja teraz nacisnę X, to ten kod po prostu z tekstu został wycięty. Tak jakbym nacisnął Control X czy Command X i usunął ten fragment tekstu zaznaczonego. A gdy nacisnę V, to ten kod został tutaj wklejony. Jest to genialna sprawa. Co więcej, możemy tutaj na przykład zaznaczać sobie tego kota. Zaznaczmy jeszcze raz. I teraz możemy już korzystając z tych funkcji systemowych, na przykład kręcić sobie pokrętłem. Kręcę, kręcę, kręcę. Wybiorę sobie na przykład edycję i teraz naciskając też odpowiedni akord, mogę wybrać sobie jakieś formatowanie i odpowiednio zareagować, żeby wkleić czy pogrubić, czy cokolwiek zrobić z danym elementem. Teraz nie będziemy formatować. W ogóle te akordy nie trafiłem na ich listę, więc ja stworzę taki spis i w kolejnym wpisie opublikuję go w mojej szufladzie. Jeśli będziecie mieli jakieś pomysły na nowe, sami odkryjecie nowe akordy, wtedy piszcie do mnie, będziemy tę listę poszerzać. Tu mówimy nie tylko o tych akordach do edycji tekstu, ale także o tych akordach systemowych, bo zobaczcie, gdy ja nacisnę literkę S, to wskakuje na pasek statusu. Gdy nacisnę jeszcze raz, to wracam z powrotem do pola edycyjnego. Gdy nacisnę M, jak mowa, to mowa jest wyłączana. Gdy nacisnę jeszcze raz, mowa jest włączana. Z kolei gdy nacisnę literkę C, to klawiatura ekranowa jest ukrywana. A gdy nacisnę sześciopunkt, to włącza się i wyłącza się kurtyna. I tak dalej, i tak dalej. Tych akordów jest dość sporo i to jest duża zmiana w tym momencie. Edycja tekstu wprowadzonego jest niezwykle łatwa, szczególnie, że możemy korzystać z najróżniejszych akordów do zaznaczenia różnych fragmentów całego tekstu. Możemy go kopiować wygodnie, formatować. Jest to mega wygodne, więc ja Wam polecam zabawę tym nowym trybem wejścia ekranu Brailla. Oczywiście polecam Wam zasubskrybowanie tego kanału, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście. Wtedy co dwa tygodnie dostaniecie powiadomienie o nowym nagraniu. I przypominam, że w kolejnym wpisie w mojej szufladzie pojawi się cały spis tych akordów, więc będzie Wam o wiele wygodniej testować i bawić się tym nowym rozwiązaniem, nowym, starym, usprawnionym rozwiązaniem dostępnościowym w urządzeniach Apple. A na dzisiaj serdecznie Wam dziękuję za uwagę. Kłaniam się nisko i zapraszam do kolejnych vlogów z Mojej Szuflady. Piotr Witek.