Po opublikowaniu wpisu Układanie kostki Rubika bez pomocy wzroku, w którym wspomniałem że aktualnie kręcę większą kostką 4x4x4, kilka osób poprosiło mnie abym również dla tej zabawki rozpisał algorytmy w taki sposób, aby były one zrozumiałe dla osoby niewidomej. Poniżej podejmuję taką próbę. Dajcie znać, czy mi się udało i czy zakończyła się sukcesem. 😉
Kostka Rubika
O typach kostek i ich oznaczeniach już pisałem we wspomnianym powyżej wpisie. Niestety posiadana przeze mnie kostka 4x4x4 z wypukłymi oznaczeniami dla osób niewidomych cała jest w jednym, niebieskim kolorze. Jej dotykowe oznaczenia przypominają układ kropek znanych z kości do gry. Z kolei w odniesieniu do faktycznych kolorów układają się one następująco:
- Niebieski – 1 punkt;
- Zielony – 6 punktów (Na przeciw niebieskiej ściany);
- Biały – 2 punkty;
- Żółty – 5 punktów (Na przeciw białej ściany);
- Czerwony – 3 punkty;
- Pomarańczowy – 4 punkty (na przeciw czerwonej ściany).
Już wcześniej pisałem dlaczego w ogóle wspominam o kolorach. Dziś tylko przypomnę, że po pierwsze wszystkie opisy układania kostki bazują na kolorach. Gdybyście szukali więcej informacji o kręceniu kostką, to musicie wiedzieć jak rozkładają się poszczególne kolory. Po drugie możecie chcieć kiedyś wytłumaczyć, lub pokazać jakiś ruch na kostce osobie widzącej, a bez informacji o kolorach będzie Wam bardzo trudno. Po trzecie, gdy sami będziecie potrzebować pomocy w ułożeniu kostki, to ktoś prędzej Wam wytłumaczy co i jak, jak sami będziecie znali kolory. Na szczęście wymienione powyżej kolory i ich ułożenie są standardowe, więc tu nie powinno być żadnych niespodzianek. Mimo wszystko przy zakupie kostki zwróćcie uwagę na jej kolory, ponieważ od czasu do czasu można trafić na różne niestandardowe zestawienia barw. W waszej gestii będzie również nauczenie się przyporządkowania konkretnych wypukłych oznaczeń do poszczególnych kolorów ścian.
Przygotowanie
Żeby w trakcie tłumaczenia wszystko było jasne, musimy sobie ustalić, jak będziemy nazywać poszczególne ściany kostki. Podobnie jak przy kostce 3x3x3, będę tutaj używał polskiego nazewnictwa, które wygląda następująco:
- C – ściana Czołowa,
- T – Ściana Tylna,
- L – Ściana Lewa,
- P – Ściana Prawa,
- G – Ściana Górna,
- D – Ściana Dolna.
Oczywiście z uwagi na różnicę w konstrukcji, dla kostki 4x4x4 dochodzą nam nowe, dodatkowe oznaczenia. Odpowiadają one za wskazania obrotów jedną lub dwoma ścianami. Jeśli w algorytmie pojawi się duża litera L będzie to znaczyło, że klasycznie obracamy tylko lewą, nazwijmy ją Zewnętrzną ścianą. Jeśli jednak w algorytmie pojawi się oznaczenie Ll, czyli duża i mała litera, będziemy wtedy obracać połową kostki z lewej strony, na którą składać się będą dwie lewe ściany – Zewnętrzna i Wewnętrzna.. Z kolei jeśli algorytm zawierał będzie jedynie małą literę l, wtedy obracamy tylko lewą, wewnętrzną ścianą. W ten sposób każde z wymienionych powyżej oznaczeń otrzymuje 3 możliwości wykonania obrotu.
Ponieważ nie będziemy bazować na wzroku, to musimy jeszcze przyjąć kilka zasad ułatwiających nam komunikację oraz zorientowanie kostki, a będą to:
- Ściana kostki skierowana w naszą stronę zawsze będzie Czołowa;
- Jeśli trzymamy kostkę w obu dłoniach, to prawą ręką trzymamy ścianę prawą, a lewą ręką, lewą;
- Każdy 1 ruch, to obrót którejś ściany lub dwóch ścian o 90°;
- Podstawowy ruch, to obrót w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara;
- Ruch, który oznakowywał będę znakiem apostrofu (’), to obrót w lewo, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara;
- Jeśli przy opisie ruchu pojawi się jakaś cyfra, oznaczać ona będzie ilość obrotów we wskazanym kierunku;
- Klocek, to jeden z elementów, z których składa się kostka;
- Środek, to obszar znajdujący się na środku każdej ściany, w przypadku kostki 4x4x4 składający się z czterech klocków;
- Rząd, to szereg czterech ułożonych obok siebie klocków. Rzędy mogą być pionowe lub poziome;
- Krawędź, to rząd czterech klocków znajdujących się na dowolnym boku ściany;
- Środek krawędzi, to dwa klocki stanowiące środek Krawędzi;
- Narożnik, to klocek kostki posiadający 3 pola różnego koloru.
UWAGA!!! Jeśli twój czytnik ekranu automatycznie nie odczytuje znaku apostrofu, to każdy z poniższych algorytmów musisz sobie przeliterować. Inaczej nie będziesz wiedzieć, czy ruch ma być wykonany w prawo czy w lewo.
System Układania kostki 4x4x4
Poniżej prezentuję Wam adaptację najprostszego systemu układania kostki. Składa się on z kilku etapów. W zależności od instrukcji ich liczba może się różnić. U mnie wygląda następująco:
- Środki krawędzi;
- Dwie pary;
- Biała ściana;
- Środkowa warstwa;
- Żółty krzyż;
- Błąd parzystości;
- Zamiana ramion żółtego krzyża;
- Zamiana żółtych narożników;
- Orientacja narożników;
1. Środki
Kostkę Rubika 4x4x4 zaczynamy skręcać od ułożenia środków, czyli bloków składających się z czterech klocków umiejscowionych na środku każdej ze ścian.
Podobnie jak w przypadku białej ściany na kostce 3x3x3, tutaj również nie będę podawał żadnych algorytmów. Ułożenie środków jest bardzo proste i intuicyjne. Jedyne o czym koniecznie należy pamiętać, to kolejność ich układania. Przykładowo, jeśli jako pierwszy skręcimy biały środek, to kolejnym koniecznie powinien być znajdujący się po przeciwnej stronie kostki żółty środek. Gdy ułożymy już te dwa, to następnym będzie przykładowo kolor niebieski, a potem kolejne sąsiadujące – czerwony, zielony i pomarańczowy. Jeśli kostkę 4x4x4 skręcimy w innej kolejności, to na ostatnich etapach może się okazać, że jej ułożenie będzie już niemożliwe.
2. Środki krawędzi
Gdy już ułożyliśmy wszystkie środki w odpowiedniej kolejności i umieściliśmy je na odpowiednich miejscach, przechodzimy do skręcania środków krawędzi. Generalnie chodzi tutaj o to, aby na każdej z dwunastu krawędzi kostki znalazło się po parze takich samych, identycznie zorientowanych dwukolorowych klocków.
Porównując to do kostki 3x3x3 wyobraźmy sobie, że w ten sposób chcemy utworzyć odpowiednik nieco szerszego klocka stanowiącego środek krawędzi. Tak jakbyśmy chcieli na danej ścianie ułożyć krzyż w jednym kolorze.
Co istotne, na tym etapie skręcając środki krawędzi nie musimy dopasowywać się do środków poszczególnych ścianek. Naszym głównym celem jest ułożenie dwunastu środków krawędzi. Za to w kontekście osób niewidomych i słabo widzących podpowiem, że umieszczanie środków krawędzi dookoła odpowiadających im kolorem środków ścianek znacznie ułatwia zorientowanie się w lokalizacji poszczególnych klocków i planowanie dalszych działań. Czyli to trochę tak jakbyście próbowali na każdej ścianie ułożyć krzyż w jednym kolorze. Dalszy opis bazował będzie na klasycznej kolejności, czyli zaczynamy od białego krzyża, potem krzyże na sąsiadujących ściankach i na koniec zostawiamy żółty krzyż. Taka swoista, kolorowa droga krzyżowa… 😉
Aby ułożyć pierwszy środek krawędzi, na poszczególnych krawędziach kostki odnajdujemy dwa takie same klocki i ustawiamy je naprzeciwko siebie, po dwóch przeciwległych stronach środka czołowej ściany. Przy czym oba klocki nie mogą znajdować się w jednym rzędzie. Powinny być w dwóch różnych rzędach, „po skosie” względem siebie. Dodatkowo umieszczamy je w taki sposób, aby na czołowej ścianie każdy z klocków obrócony był innym kolorem.
Na tym etapie, w podanym przykładzie, naszym zadaniem jest umieszczenie klocka z dolnej krawędzi na górnej w taki sposób, aby na górnej krawędzi obok siebie znalazły się dwa takie same klocki, w takiej samej orientacji, i bez zmieszania ułożonego wcześniej środka ściany.
W naszym przykładzie posłużymy się klockami w kolorach niebieskim i białym. Jeśli wtedy na górnej krawędzi czołowej ściany umieścimy w lewym rzędzie pierwszy klocek w taki sposób, że na czołowej ścianie widoczny będzie jego kolor biały, to na dolnej krawędzi w prawym rzędzie umieścić musimy taki sam klocek, lecz zorientowany w taki sposób, że na ścianie czołowej widoczny będzie jego kolor niebieski.
Algorytm 1
p C’ L’ C p’ C’ L C
UWAGA!!! Wykonanie algorytmu w opisany powyżej sposób doprowadzi do zmieszania klocków znajdujących się na lewej krawędzi czołowej ściany. Dlatego przed wykonaniem algorytmu należy tam umieścić nieułożoną jeszcze krawędź. W przypadku kolejnego algorytmu, zmieszaniu ulegnie prawa krawędź ściany.
Algorytm 2
Drugi algorytm jest lustrzanym odbiciem pierwszego. Stosujemy go w sytuacji, gdy klocki zamienione są miejscami. W lewym rzędzie klocek znajduje się na dolnej krawędzi, a w prawym na górnej. W takiej sytuacji musimy wykonać następującą sekwencję ruchów:
l’ C P C’ l C P’ C’
Algorytm 3
Trzeci algorytm wykorzystujemy w sytuacji, gdy odnalezione dwa klocki, po ułożeniu ich naprzeciwko siebie na ścianie czołowej, ustawią się dokładnie w tym samym rzędzie, oraz obrócone będą tym samym kolorem klocka. Użycie algorytmu sprawi, że klocki znajdą się po skosie i w prawidłowej orientacji względem siebie.
Opcja 1 – Klocki w lewym rzędzie
C L C’ D
Opcja 2 – Klocki w prawym rzędzie
C’ P’ C D’
Powyższych algorytmów używamy po kolei na wszystkich krawędziach, aż do momentu gdy uda nam się ułożyć wszystkie środki krawędzi. Jeśli nie uda się Wam ułożyć ostatnich dwóch, to się nie martwcie. Pomogą Wam w tym kolejne algorytmy.
3. Dwie pary
Niestety, bardzo często po ułożeniu dziesięciu środków krawędzi okazuje się, że w żaden sposób nie udaje nam się umieścić w odpowiednich pozycjach klocków składających się na dwie ostatnie pary. I nie jest to niczym dziwnym. Tak ta zabawka została zaprojektowana… 😉
Jeśli nie potrafimy ułożyć dwóch ostatnich par, to staramy się skręcić kostkę w taki sposób, aby na czołowej ścianie znajdował się żółty środek, a dwa ułożone środki krawędzi zlokalizowane były u góry i u dołu czołowej ściany. Obie niepasujące pary powinny znajdować się po lewej i prawej stronie środka ściany.
UWAGA! Ważne aby w tym ułożeniu oba klocki należące do tego samego środka krawędzi znajdowały się dokładnie naprzeciwko siebie, w tym samym rzędzie. Jeśli względem siebie znajdują się po skosie, wykonać należy pierwszy algorytm, dzięki któremu umieścimy klocki w pożądanej lokalizacji.
Algorytm 1
L’ C G’ L C
Jeśli dotychczas wszystkie środki krawędzi mieliście dopasowane idealnie do środków ścian, to ten algorytm wam je wymiesza. Nie ma to jednak znaczenia dla dalszego układania kostki. Nas cały czas interesuje ściana czołowa z żółtym środkiem.
Algorytm 2
A jeśli oba klocki składające się na ten sam środek krawędzi znajdują się już naprzeciwko siebie, wykonujemy poniższy algorytm. Zwróćcie uwagę, że pierwszy i ostatni ruch obejmuje dwa górne rzędy.
Gg’ P G P’ C P’ C’ P Gg
I jeśli do tego momentu układaliście kostkę zgodnie z moją sugestią, aby trzymać się kolejności kolorów, to właśnie większość kostki udało Wam się zmieszać. 😉 Ale nie ma w tym nic niewłaściwego. Udało nam się ułożyć wszystkie środki krawędzi, więc od tego momentu kostkę 4x4x4 możemy zacząć skręcać dokładnie tak samo jak jej mniejszą siostrę 3x3x3.
4. Biała ściana
Postępujemy teraz dokładnie tak samo jak w przypadku kostki 3x3x3. Jedyna różnica polega na tym, że zamiast jednego klocka, na środkach krawędzi będziemy mieli po dwa klocki.
Robiąc porządki na zmieszanej kostce, na jednej ścianie najpierw ułóżcie biały krzyż. Gdy skręcicie go w prawidłowy sposób, to obróćcie kostkę w taki sposób aby krzyż znajdował się na ścianie czołowej a wtedy:
- na ścianie G będzie zielony środek,
- na D niebieski,
- na L czerwony,
- na P pomarańczowy,
- na T żółty.
Lokalizacja poszczególnych kolorów jest ważna, ponieważ inaczej nie ułożymy narożników białej ściany.
W kolejnym kroku układacie narożniki białej ściany, które kolorem każdego ze swych trzech pól powinny odpowiadać kolorom sąsiadujących pól. Czyli białej ściany i środkom krawędzi poszczególnych ścian.
Do ułożenia białej ściany nie podaję żadnych algorytmów. Jej ułożenie jest tak proste, że zrobicie to szybciej, niż zajęłoby Wam przeczytanie i zrozumienie ich kilku różnych wariantów.
5. Środkowa warstwa
Po ułożeniu całej pierwszej ściany, kostkę obracamy w taki sposób, że biała ściana powinna znajdować się w lokalizacji D (od spodu kostki).
W kolejnym kroku środki kostki ustawiamy w taki sposób, aby kolorem odpowiadały one kolorom środków dolnej krawędzi, sąsiadującej z białą ścianą.
Istnieją 2 algorytmy umożliwiające ułożenie środków krawędzi znajdujących się po obu stronach środka czołowej ściany w taki sposób, aby dwa środkowe rzędy posiadał ten sam kolor. Stanowią one swoje lustrzane odbicie. Jednym będziemy układać środek krawędzi na prawo od środka ściany, drugim na lewo od niego.
Jednak aby ustalić, którego algorytmu musimy użyć, zaczynamy od sprawdzenia, czy obracając ścianą G, jesteśmy w stanie dopasować kolorem środek górnej krawędzi, do koloru środka czołowej ściany. Jeśli dla danej ściany nie znajdziemy dopasowania, to obracamy całą kostkę w prawo lub lewo i próbujemy tego samego na kolejnej ścianie. Gdyby nam się to jednak nie udało, ponieważ wszystkie środki na górnej krawędzi byłyby żółte, to losowo powinniśmy wykonać jeden z poniższych algorytmów, i ponownie spróbować dopasować środki górnych krawędzi do środka czołowej ściany.
Gdy w końcu uda nam się dopasować środki krawędzi, to w kolejnym kroku sprawdzamy, jaki kolor znajduje się po drugiej stronie właśnie dopasowanego środka krawędzi. Jeśli jest to żółty, to szukamy dalej. Jeśli jest to inny kolor, taki z Prawej lub Lewej ściany, to możemy już wybrać odpowiedni algorytm.
Opcja 1 – Drugi kolor środka krawędzi jest z Lewej ściany
Użycie naszego algorytmu sprawi, że środek krawędzi z godziny 12, przeniesiony zostanie na godzinę 9. Aby tego dokonać, wykonujemy następujące ruchy:
G’ L’ G L G C G’ C’
Opcja 2 – Drugi kolor środka krawędzi jest z Prawej ściany
Użycie naszego algorytmu sprawi, że środek krawędzi z godziny 12, przeniesiony zostanie na godzinę 3. Aby tego dokonać, wykonujemy następujące ruchy:
G P G’ P’ G’ C’ G C
Gdy umieścimy jeden środek krawędzi na swoim docelowym miejscu, cały proces powtarzamy tak długo, aż ułożymy je na wszystkich bocznych ścianach.
Układając środki bocznych krawędzi możemy natknąć się na sytuację, w której jedna z nich znajdować się będzie w prawidłowej lokalizacji, ale jej kolory będą odwrócone. Wtedy musimy użyć dowolnego z powyższych algorytmów, aby wyjąć ten środek na górną krawędź i umieścić go z powrotem w tym samym miejscu, lecz już w prawidłowej orientacji.
6. Żółty krzyż
Układając żółty krzyż kostkę trzymamy w taki sposób, aby żółty kolor znajdował się na ścianie G, a biały na ścianie D.
Tym razem do dyspozycji także będziemy mieli algorytmy, które wykonać możemy w jedną, albo drugą stronę. W tym wypadku istotna może być ilość powtórzeń tego samego algorytmu. Przykładowo, jeśli na ścianie G żółte pola ułożyły się w poprzeczny rząd na środku ściany, to algorytm wystarczy wykonać tylko raz, abyśmy otrzymali pola ułożone w żółty krzyż. Jeśli jednak ułożenie żółtych pól będzie losowe, albo tylko środek ściany będzie żółty, to poniższy algorytm trzeba powtarzać kilkukrotnie, aż do skutku.
Opcja 1 – Gdy np. żółte pola ułożone są w jednym, poprzecznym rzędzie
C P G P’ G’ C’
Opcja 2 – Gdy np. żółte pola ułożeniem przypominają wskazówki zegara ustawione na godzinę 9:00
C G P G’ P’ C’
Oczywiście oba algorytmy możemy skręcać w jedną, lub drugą stronę. I skręcamy je do momentu, gdy na ostatniej ścianie pojawi się żółty krzyż. Z czasem zaczniecie wyłapywać różne zależności, które umożliwią Wam odpowiednie dobieranie właściwych algorytmów.
7. Błąd parzystości
Niestety, dość często w trakcie układania żółtego krzyża na kostce 4x4x4 dochodzi do sytuacji, gdy w żaden sposób nie jesteśmy w stanie na ostatniej ścianie umieścić odpowiednio zorientowanych jednego lub dwóch środków krawędzi. Jest to charakterystyczna sytuacja dla tej kostki. Nazywamy ją błędami parzystości. Na szczęście istnieją odpowiednie algorytmy umożliwiające ich naprawienie.
Algorytm 1
Pierwszy algorytm z języka angielskiego nosi nazwę „OLL parity”. Stosujemy go w sytuacji, gdy na ostatniej ścianie jeden środek krawędzi odwrócony jest w taki sposób, że nie jesteśmy w stanie ułożyć pełnego krzyża.
Wtedy kostkę trzymamy zorientowaną tak, aby żółty środek znajdował się na czołowej ścianie a nieprawidłowo obrócony środek krawędzi w jej górnej części.
Pp2 T2 G2 Ll G2 Pp’ G2 Pp G2 C2 Pp C2 Ll’ T2 Pp2
UWAGA!!! Użytkownicy czytników ekranu powinni zwrócić uwagę na odczytywane przez syntezator mowy literki P oraz T. Tak aby nie pomylić ruchu tylną i prawą ścianą.
Algorytm 2
Drugi algorytm nosi nazwę „PLL parity”. Używamy go w sytuacji, gdy ostatnie dwa środki krawędzi musimy zamienić miejscami. Czasem możemy mieć już nawet ułożoną całą żółtą ścianę, ale do prawidłowego skręcenia całej kostki pozostanie nam zamiana miejscami dwóch środków krawędzi, lub dwóch narożników.
W tym przypadku kostkę również trzymamy zorientowaną w taki sposób, że żółty środek znajduje się na czołowej ścianie a jeden z nieprawidłowo obróconych środków krawędzi w jej górnej części.
p2 G2 p2 Gg2 p2 G2
8. Zamiana ramion żółtego krzyża
Jeśli już ułożyliśmy żółty krzyż, to środki krawędzi stanowiące jego ramiona, najczęściej nie będą kolorem pasowały do bocznych ścian. Obracamy wtedy górną żółtą ścianą, aż któraś z jej środkowych krawędzi pasować będzie do środka którejś z bocznych ścian. Jeśli nam się to uda, to ściana pasująca kolorem w tym momencie automatycznie stanie się naszą ścianą czołową.
Algorytm z jakiego możemy skorzystać, również wykonywać możemy w jedną lub drugą stronę. Gdybyśmy zaczynać chcieli prawą ręką, to będzie on wyglądał następująco:
P G P’ G P 2G P’
A jeśli lewą, to wykonujemy go w lustrzanym odbiciu:
L’ G’ L G’ L’ 2G L
Zwracajcie uwagę na lokalizacje pozostałych środków górnych krawędzi. Wykonując powyższe algorytmy szybko wyłapiecie zależności, w jakim ułożeniu należy użyć algorytmu z lewej czy prawej strony.
9. Zamiana żółtych narożników
Na tym etapie musimy sprawić, aby narożniki żółtej, górnej ściany znalazły się w przeznaczonych dla nich miejscach. Nie muszą być one prawidłowo obrócone. Na razie wystarczy tylko, aby dany narożnik posiadał kolory wszystkich sąsiadujących z nim ścian.
Może zdarzyć się i tak, że jeden lub więcej narożników automatycznie ułoży się w prawidłowej orientacji, a ich kolory pokrywać się będą z kolorami sąsiadujących ścian. W takiej sytuacji naszą ścianą czołową będzie ta, gdzie występuje taki narożnik.
Jeśli prawidłowo zorientowany narożnik znajdował się będzie w prawym górnym rogu czołowej ściany, to skorzystamy z następującego algorytmu:
G P G’ L’ G P’ G’ L
Z kolei jeśli będzie on z lewej strony, to użyjemy lustrzanego odbicia tego algorytmu, tj.:
G’ L’ G P G’ L G P’
Jeśli na początku nie posiadamy żadnego prawidłowo zorientowanego narożnika, to wykonujemy dowolny z powyższych algorytmów do momentu, aż jeden z narożników trafi do prawidłowej lokalizacji. Wtedy to on wyznaczy nam czołową ścianę.
Czasem wystarczy wykonać jeden z powyższych algorytmów tylko raz. Czasem jednak trzeba go powtórzyć dwa lub trzy razy. Po każdorazowym skręceniu algorytmu sprawdzamy, czy wszystkie narożniki znajdują się już w prawidłowej lokalizacji.
UWAGA! Może okazać się i tak, że po wykonaniu tego algorytmu, kostka zostanie już ułożona w całości.
10. Orientacja narożników
Jeśli nie mieliśmy szczęścia, to na ostatnim etapie przyjdzie nam jeszcze odpowiednio obrócić każdy z narożników żółtej ściany. Ale nawet gdy we wcześniejszym kroku nie udało nam się od razu ułożyć wszystkich narożników, to może zdarzyć się i tak, że jeden, a czasem więcej samodzielnie obróci się w prawidłowy sposób. W takiej sytuacji, wykonując poniższy algorytm, będziemy je skrupulatnie omijać.
Kostkę ustawiamy tak, aby kolor żółty znajdował się na czołowej ścianie, a nieprawidłowo zorientowany narożnik w jej prawym górnym rogu.
UWAGA!!! Algorytm z którego należy skorzystać, uzależniony jest od zorientowania narożnika. Jeśli na narożniku kolor żółty znajduje się na prawej ścianie, to korzystacie z Opcji 1. Jeśli żółty kolor jest na górnej ścianie, to z Opcji 2.
Opcja 1
G P’ G’ P G P’ G’ P
Opcja 2
P’ G P G’ P’ G P G’
Gdy jedna z powyższych sekwencji ustawi narożnik we właściwym położeniu, obracamy ścianę czołową w taki sposób, aby jej prawy górny róg ponownie zajął nieprawidłowo zorientowany narożnik. Sprawdzamy jak ułożone są kolory, wybieramy właściwą opcję i tak aż do momentu, gdy prawidłowo skręcimy całą kostkę.
UWAGA!!! Jeśli po ułożeniu całej żółtej ściany okaże się, że nadal dwa narożniki nie znajdują się na swoich miejscach, należy wykonać algorytm PLL parity. Gdy po jego przekręceniu powtórzymy dotychczasowe kroki, kostka tym razem na pewno ułoży się poprawnie.
Podsumowanie
Powyższy opis przygotowany został dla osób potrafiących układać kostkę 3x3x3. Jeśli jeszcze tego nie umiesz, to zajrzyj do wspominanego wcześniej wpisu pt. Układanie kostki Rubika bez pomocy wzroku. Tam krok po kroku wyjaśniam, jak opanować skręcanie mniejszej kostki. Kostka 4x4x4 z pewnością stanowi znacznie większe wyzwanie. Nawet znając odpowiednie algorytmy, jej układanie trwa zdecydowanie dłużej a dzięki temu nasza zabawa również przeciąga się w czasie.
Zachęcam do testowania, skręcania i dzielenia się waszymi wrażeniami oraz sukcesami w układaniu kostki.
Wymiatasz z tymi opisami. Mogę się zamienić w ziarnko piasku i jeszcze wciąż przy Tobie będę za wielki. Dziękuję bardzo. Czy masz linki do zakupu wypukłych, szczególnie tych większych (trójkę 3x3x3 mam)? Z góry dzięki.
Michale, ja kupowałem na Amazon.pl. Zerknąłem teraz i nie widzę kostek 4x4x4 z wypukłymi oznaczeniami, ale pojawiają się tam dość często. Z resztą na Allegro też, tylko trzeba na nie dłużej czekać.
No ja właśnie też. Czyli warto czatować. Dzięki.
Dzień dobry, dziękuję za opis układania kostki. Jest on bardzo pomocne. Dotarłam do momentu gdy przy układaniu żółtego Krzyża czwarta krawędź jest źle zorientowana. I to pojawił się problem, W żaden sposób nie udaje mi się zastosować algorytmu oll parity rozwala się sporo kostki. Nie wiem coś źle robię. Proszę o jakąś dodatkową poradę.
Asiu, może nie napisałem o tym dość jasno. Wykonując algorytmy na problemy z parzystością zawsze zmieszasz kostkę. Ale zmieszasz ją tylko do poziomu kostki 3x3x3, a ułożenie tej wersji to już bułka z masłem. Niestety tak działają te algorytmy. 🙁 Najważniejsze aby nie zmieszać środków krawędzi.
Właśnie o to chodzi że psują mi się krawędzie. Może coś źle wykonuje, będę jeszcze raz wszystko od początku czytać. Dziękuję, pozdrawiam